Labels

Thursday, May 9, 2013

Mengapa Syaitan Dicipta?




Mengapa Syaitan Dicipta

Anak-anak mesti diberikan ilmu untuk mengenal tipu daya syaitan dan bagaimana mengatasinya. Mereka periu mengetahui bahawa menangani musuh batin lebih sukar daripada menangani musuh lahir. Anak-anak mesti difahamkan bahawa syaitan tidak mengenal rehat. setiap waktu kerjanya hanya untuk menggoda manusia supaya ingkar kepada Allah.

Mungkin anak-anak bertanya, kalau syaitan itu jahat mengapa Allah s.w.t. menciptakannnya? Fahamkan mereka bahawa setiap ciptaan Allah s.w.t. pasti ada hikmahnya. Syaitan dicipta untuk menguji sejauh mana kita benar-benar menjadi hamba Alah s.w.t. dan cara untuk membuktikan kasih dan cinta kita kepada Allah s.w.t.

Pekerjaan Syaitan

Iblis dan syaitan mempunyai tugas-tugas besar iaitu menjadikan manusia penghuni neraka. Itulah janji mereka kepada Allah s.w.t. menerusi al-Quran yang bermaksud: "Iblis berkata: Wahai Tuhanku! Kerana Engkau telah menjadikan daku sesat, (maka) sesungguhnya aku akan memperindah (segala jenis kemungkaran) kepada Adam dan zuriatnya di dunia ini. Dan aku akan menyesatkan mereka semuanya.” (Surah al-Hijr 15: 39)

Semoga Allah s.w.t. sentiasa memberi taufik dan hidayah-Nya kepada kita dan anak-anak supaya kekal dalam iman dan Islam.

Sumber: Solusi Isu 43

No comments:

Post a Comment